Dziś trochę na temat naszego służbowego ubioru. Czym jest dress code? To zbiór zasad i reguł określający ubiór odpowiedni w pracy. W zależności od rodzaju wykonywanej pracy mamy od czynienia z różnymi wymogami co do kolorystyki i stylu ubioru.

 

Warto wiedzieć, że dress code w jednej firmie nie koniecznie równa się z wymaganym stylem ubierania w innym przedsiębiorstwie. Wymogi są różne i wynikają z wielu czynników, przede wszystkim zależą od podejścia pracodawcy i rangi wykonywanego zawodu.

Istnieją jednak trzy popularne określenia stylu służbowego: business attire, business smart oraz business casual.

   Business attire to strój o najwyższym stopniu formalności. Wymagany jest często na wysokich stanowiskach, jak również w branżach o wysokim stopniu sformalizowania (np. polityka, dyplomacja, adwokatura). Podstawową, najważniejszą zasadą tego stylu jest bazowanie na jednolitym, gładkim, ciemnym i stonowanym kostiumie (w przypadku pań) bądź garniturze (w przypadku panów). Całość dopełnia koszula w odcieniu bieli bądź delikatnej pasteli. Elementem obowiązkowym dla panów w tym przypadku jest krawat. Panie zaś powinny zadbać o delikatny makijaż i gładkie upięcie włosów.

tumblr_llnh1zm8qr1qd6t8yo1_500

   Business smart natomiast jest stylem nieco bardziej swobodnym, jednak wciąż skierowanym ku biznesowej elegancji. Business smart nie zwalnia pracownika z zachowania szyku i prostoty, jest jednak odpowiedni w codziennych sytuacjach biznesowych, kiedy pracownik może pozwolić sobie na większą swobodę w ubiorze. W tym stylu panie mogą pokusić się o jaśniejsze kostiumy, swobodniejsze upięcia włosów oraz delikatną biżuterię. Panowie zaś mogą eksperymentować w temacie koszul – nie muszą się ograniczać jedynie do jasnych, gładkich wariantów. Delikatna faktura na koszuli jest również dopuszczalna.

 

161570

 

Mimo wprowadzenia w firmie dress codu, pracownicy mają niekiedy możliwość dość swobodnego ubioru. Gwarantuje im go styl business casual. Tego rodzaju styl stosowany jest w mniej formalnych kontaktach biznesowych. Business casual daje przede wszystkim możliwość podkreślenia swojej osobowości poprzez kolorystykę ubioru. Strój w dalszym ciągu pozostaje elegancki i formalny, jednakże można w nim zauważyć więcej luzu. Podstawową różnicą pomiędzy business smart, a business casual u Panów jest brak krawata, czy marynarki, a także szersza paleta barw do wyboru przy doborze koszuli. Panie natomiast mogą zdjąć marynarki i zastąpić je sweterkiem, założyć bardziej kolorową, choć wciąż elegancką biżuterię, czy też pomalować paznokcie.

 

Slide2

 

Coraz częściej w większych korporacjach, pracodawcy, chcąc wynagrodzić swoim pracownikom konieczność przestrzegania dress codu, organizują tzw. casual day, czyli jeden dzień w tygodniu lub miesiącu, w którym pracownicy mogą przyjść ubrani zupełnie swobodnie.

Zasad dotyczących wyglądu w pracy może być mnóstwo. Można jednak wyznaczyć ogólne reguły, pasujące do większości prac biurowych.

 

Oto najczęściej spotykane zasady dress code’u u Pań:

– Zakaz noszenia głębokich dekoltów

– Stonowana kolorystyka

– Noszenie rajstop

– Buty z zakrytymi palcami i piętami

– Spódnica o długości minimum do kolan

– Zakaz noszenia jeansów

– Jeżeli buty na obcasie, to nie za wysokim

– Delikatny makijaż

 

WAP_SUITING_3_ps

 

A to niektóre zasady dress code’u dla Panów:

– Ubieranie marynarki na spotkania

– Koszula zawsze zapięta

– Zakaz luzowania krawatów oraz podwijania rękawów

– Eleganckie, czyste i wypastowane buty

– Zakaz noszenia jasnych skarpetek do ciemnych butów

– Odpowiednia długość nogawek

asos-electricblueslimsuit

Oczywiście dress code nie jest zbiorem bezmyślnych i bezdusznych, ściśle określonych zasad w doborze stroju. Pozwala na pewne interpretacje i dowolność, a także dopuszcza indywidualność.

Pamiętajmy jednak stare, dobre powiedzenie – „Jak Cię widzą, tak Cię piszą.”

Wpis dodał(a):

Komentarze

Co myślą inni?

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Dodaj komentarz

Masz jakiś pomysł?